چگونه کاشی معرق را بهتر از هر کس دیگری آموزش دهیم
تزئینات معماری در این دوره آجرکاری، گچبری، کاشی معرق و سفالهای لعابدار است. کاشی و سرامیک دارای میزان سختی و شکنندگی متفاوتی هستن که تولیدکنندهها، سرامیک را براساس میزان سختی و تست خراشیدگی PEI، درجهبندی میکنند؛ ایناطلاعات و اعداد درکاتالوگ و یا شناسنامه کاشیها باید موجود باشد منتهی بهاین معنا نیستکه کاشی بادرجه بالاتر اصلا نمیشکند و یا مادام العمر برایشما کار میکند؛ برای هر فضا باید کاشیمتناسب باتردد و همین طور میزان رطوبت و عوامل دیگر انتخاب شود. در این دوره باید در واژگان سنتی معماری از چندین جهت تغییراتی اعمال کرد. ایلخانان مجموعهای از انواع بناها، قالبها، مصالح و فنون معماری ادوار پیشین ایران را به ارث بردند. نظم و ترتیب ارسنهای متقدم ایلخانی حالت نامنظم و بیقاعده داشت؛ اما برای جلوهٔ نمای پیشین از پیشطاق و تزئین مفصلی استفاده میکردند. آجر پخته همچنان از مصالح عمدهٔ ساخت سازه بود اما برای دلنشینی و روحبخشی سطوح، از شیوههای تازه هم استفاده میکردند. این نسل تازه از مغولان در این مدت با ایران بیشتر آشنایی پیدا کرده و از غارتگری و وحشیگری عهد چنگیز، به مراتب معتدلتر و مجربتر به نظر میرسیدند. حکومت ایلخانان دو نتیجهٔ مهم برای نقاشی ایران داشت: یکی انتقال سنتهای هنر چینی به ایران که منبع الهام تازه برای نگارگران شد؛ و دیگری بنیانگذاری نوعی هنرپروری که سنت کار گروهی هنرمندان در کتابخانه-کارگاه سلطنتی را پدید آورد.
هانت همچنین گروهی از جاسوسان بینالمللی مرتبط با سیا، موساد اسراییل و پیروان ایرانی آنان را معرفی کرده که با پروژه کودتا همکاری کنند». کوشش آنان بیش از پیش معطوف شد به حل مشکل ناهمخوانی سنتها و تأثیرات مختلف هنری؛ و بلندپروازی یا علاقهمندی حامیان نیز آنان را در رسیدن به این هدف یاری کرد. ابوسعیدنامه، کلیله و دمنه، معراجنامه و تاریخ چنگیزی از جمله کتابهایی بودند که توسط نگارگری به نام احمدِ موسی در زمان سلطان ابوسعید مصور کرد که برخی اوراق پراکندهٔ آنان باقی است. از جمله یک برج مرکزی، یک کارگاه ریختهگری برای ساخت ابزار و وسائل نجومی، پنج برج مستقل و چند بنای بزرگ. در وسط همین محراب قطعه سنگ دیگری از مرمر قرار داشت که در میان آن اثر یک قدم بزرگ، به نشان قدمگاه بودن مسجد بود. ↑ «ثبت ۱۴ اثر ناملموس آذربایجانشرقی در فهرست آثار ملی کشور». از اشعارش توسط نقاشانِ سدههای نوزدهم و بیستم میلادی بهعنوان منبعی برای خلق نقاشیخط استفاده شدهاست که جایگزینی برای آثار فیگوراتیو است. از دیگر محصولات کارگاه تبریز، یک شاهنامهٔ مصور بزرگ اندازه بود که امروزه به نام کسی که آن را در اوایل سدهٔ بیستم تصاحب کرد، به شاهنامه دموت مشهور شده است. در این روش نگاره به وسیلهٔ یک قلم تیز یا عمل یک اسید بر سطح سنگ ایجاد میشود و نگاره با رنگ سیاه بر سطح سنگ خاکستری ترسیم میشود.
اقلیتهای کوچک زرتشتی هم وجود داشتند اما نقشی درجه دوم در زندگی دینی کشور ایفا میکردند. ↑ «تبریز امنترین کلانشهر کشور شناخته شد». ↑ دفتری، «حسن صباح»، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ۶۱۳. با مرگ ابوسعید بهادُرخان، سلسلهٔ ایلخانانِ بزرگ مغول به پایان رسید. ابوسعید در اواخر سال ۷۳۵ق. وبگاه کتاب اول. بایگانیشده از اصلی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۸. «نامهنگاری سلطان محمود اول با نادر شاه». طوری که یورش وحشیانه مغول، فرار مفتضحانه سلطان از مقابل وی، و رفتن از شهری به شهر دیگر را بهدنبال داشت. از طرفی خان مغول که از سؤ رفتار سلطان خوارزم به خشم آمده بود در ۶۱۴ ق / ۵۹۶ ش/۱۲۱۷ م، به ایران لشکر کشید. برچیدن قدرت اسماعیلیه در ایران با مشکل و مقاومتی جدی رو به رو نشد و با سقوط قلعه الموت در ۶۵۴ ق/۶۳۵ش، دولت خداوندان الموت به پایان راه رسید. او در ماههای پیش از انقلاب ۵۷، از همان موضوع اقتصاد که قبل و پس از آن دوران با آن مخالف بود، برای تحریک مردم استفاده کرد و بارها از تجمع ثروت توسط سرمایهداران و محرومیت مستضعفان سخن گفت و حتی پس از ورود به ایران در همان سخنرانی معروف بهشت زهرا که میخواست دولت تعیین کند و تو دهن دولت وقت بزند، با وعده آب و برق و مسکن مجانی، پرداخت پول نفت به مردم و برچیدن یا کاهش مالیات و…
طالب زمانی که قصد کوچ از آمل را داشت، مقداری از آبدهان خویش را در دهان پسربچهای ریخت که مواظب گوسالهها بود. امیرمفخم از مجموعه کتابهایی که داشت کتابخانهای در قلعه دزک ایجاد کرده بود. یکی از نخستین اقدامات ایلخانان پس از فتح بغداد، تأسیس رصدخانهای در مراغه، پایتخت تابستانی آنها در شمال غرب ایران بود. در زمان فتح ایران توسط مغولان، بیشتر ایرانیان مسلمان اهل سنت بودند. مسیحیان و یهودیان هم در ایران حاضر بودند اما جمعیتشان از مسیحیان و یهودیان سرزمینهای مسلمان عربزبان کمتر بود. پس از غلبه مغولان بر ایران و فروپاشی خلافت عباسیان، زمینههای گسترش تشیع در ایران فراهم شد. بدین گونه خلافت عباسیان نیز فرو پاشید، هر چند سپردن امارت بغداد و عراق به عطا ملک جوینی، که از والیان مسلمان بود، تا حدی در کاهش آثار فروپاشی خلافت عباسی و کشتار بغداد مؤثر واقع شد. به نحوی که در کوتاه مدتی ماوراءالنهر، خراسان و عراق عرصه کشتار و ویرانی مغولان شد و مقاومت جلال الدین منکبرنی نیز نتوانست از ادامه هجوم چنگیز خان جلوگیری کند. در قسمت شرقی ایوان شمالی، ساعتی آفتابی از جنس سنگی مستطیلشکل وجود دارد که در روزهای آفتابی از آن برای آگاهی از زمان استفاده میشد و بهوسیلهٔ آن از وقت شرعی برای اقامهٔ نماز آگاه میشدند.
هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با کاشی صبا وب سایت خود باشید.